Inici‎ > ‎Comunicats‎ > ‎

CCOO s’oposa al trossejament i privatització de l’ICS

3 de març 2014, 10:03 publicada per Seccions Sindicals ICS CCOO   [ actualitzat el 3 de març 2014, 10:03 ]
El Govern de la Generalitat ha aprovat un acord que encarrega al Servei Català de la Salut unificar sota la titularitat d’un únic ens jurídic tots els dispositius assistencials públics de la Regió Sanitària Lleida, amb la finalitat d’evitar duplicitats i avançar cap a una vinculació orgànica més intensa.

A Lleida gairebé tota l’atenció primària la gestiona l’Institut Català de la Salut i els hospitals estan gestionats per l’ICS i per l’empresa pública Gestió de Serveis Sanitaris. És a dir, més del 80% dels serveis estan gestionats per l’ICS.
CCOO estem d’acord a integrar sota un únic ens gestor tots els serveis sanitaris públics de Lleida i evitar situacions absurdes com que una Gerència Territorial de l’ICS hagi de fer acords estratègics amb una altra Gerència Territorial de l’ICS. CCOO creiem que aquest ens gestor que hauria d’unificar tots els serveis sanitaris públics hauria de ser la Gerència Territorial de l’ICS. 

Per a això, només caldria integrar la resta de serveis sanitaris públics a l’ICS, la qual cosa permetria assolir els objectius que, segons el Govern, té aquesta reforma. L’assumpció per la GT de l’ICS de tota l’atenció sanitària pública combinaria els avantatges de traslladar una gran capacitat de decisió al territori mitjançant una àmplia autonomia de gestió, amb les economies d’escala que s’aconsegueixen pertanyent a una gran empresa pública d’àmbit català. D’aquesta manera a l’agilitat i flexibilitat d’una gestió i capacitat de decisió ubicada al territori s’afegirien els avantatges de formar part d’una gran empresa pública que pot aconseguir, per exemple, una millor posició en la compra de farmàcia, pròtesis, material quirúrgic...

Aquesta proposta ja va ser feta el 2010 per un grup de tècnics dels departaments de Governació i Economia que per encàrrec del Govern van fer un informe per racionalitzar l’estructura del sector públic català. Si els objectius són els que explicita el Govern, no hi ha dubte que integrar a l’ICS tots els serveis sanitaris públics és la solució òptima: l’ens gestor ja existeix, es redueix l’estructura del sector públic, se suprimeixen empreses públiques i està avalada per un informe tècnic.
Lamentablement, creiem que rere les bones intencions s’amaga la intenció del conseller Boi Ruiz d’iniciar el tantes vegades anunciat procés de desballestament de l’ICS, com a pas previ per introduir capital privat i posteriorment privatitzar-lo totalment. Per això, en lloc de fer servir un informe fet per la pròpia Administració sense costos addicionals, s’aplicarà un altre encarregat a una consultora privada, quan Josep Prat, imputat per greus delictes, era president del Consell d’Administració de l’ICS. Aquest informe explicava quins passos s’havien de seguir per convertir l’ICS en un holding d’empreses en què podria entrar capital privat. Casualment, aquesta consultora ha fitxat fa poc Ramon Bonastre, qui fins al moment del seu fitxatge era membre del Consell d’Administració de l’ICS.

Per aconseguir un sistema sanitari públic, equitatiu i de qualitat que doni resposta a les necessitats de la ciutadania no cal inventar contínuament noves estructures que només serveixen per dificultar el control de la despesa pública. Seria molt més efectiu professionalitzar la gestió dels centres sanitaris i que la selecció dels càrrecs directius es fes en funció de les seves capacitats i no de la seva adscripció política. D’aquesta manera acabaríem amb la vergonya d’haver convertit els centres sanitaris en un botí electoral.