Inici‎ > ‎Notícies Dona‎ > ‎

IX Fòrum contra les violències de gènere 21,22 i 23 Nov

12 de nov. 2013, 3:33 publicada per Seccions Sindicals ICS CCOO   [ actualitzat el 12 de nov. 2013, 3:34 ]
Ni un pas enrere, aturem el masclisme!

Polítiques ideològiques i crisi econòmica estan retallant els drets de les dones

PCVGweb2013 petit'Ni us pas enrere, aturem el masclisme!' és el lema amb què se celebra el IX Fòrum contra les violències de gènere, que tindrà lloc els dies 21, 22 i 23 de novembre a l'Espai Francesca Bonnemaison de Barcelona. Xerrades, taules rodones, tallers per a joves, professorat i ciutadania en general per reflexionar sobre les violències que pateixen les dones, les maneres d'evitar-les i la revifada del masclisme que està retallant els drets aconseguits en els últims anys.

"Amb l'excusa de la crisi econòmica s'estan retallant drets i serveis per a les dones", afirma Montserrat Vilà, coordinadora de la Plataforma unitària contra les violències de gènere, l'entitat organitzadora del Fòrum. "I les polítiques ideològiques tornen a posar en perill la vida de moltes dones".

La contrareforma de Gallardón: el súmmum de la violència institucional

Prohibir l'avortament és violència contra les dones, és tornar a privar les dones de llibertat, impedir que siguin subjectes actives i puguin decidir el seu futur. Contradiu així el que recull la vigent "Ley de medidas de protección integral contra la violencia de género". I, a més, posa en risc la seva salut i fins i tot la vida.

Segons dades del Tribunal Suprem, el promig de víctimes a causa de la prohibició de l'avortament fins que no es va regular el 1985 era de 400 dones mortes cada any. L'Organització Mundial de la Salut ha advertit a Gallardón que "restringir l'avortament només provoca més mortalitat materna". Les dones sense recursos corren el risc de passar a formar part de les més de 47.000 dones que moren cada any al món per pràctiques clandestines d'avortament.

La contrareforma plantejada pel ministre de Justícia és inacceptable i ens fa anar 30 anys enrere, en lloc d'avançar cap una legislació respectuosa sobre els drets sexuals i reproductius que contempli i inclogui, com a quelcom imprescindible, informació i educació a les escoles per evitar l'alta taxa d'embarassos no desitjats entre adolescents. Calen més recursos per prevenir, i més recursos per poder avortar en condicions segures i gratuïtament, i no la imposició d'una moral masclista i patriarcal.

Menys protecció, més perill per a les dones

En els últims anys s'ha registrat una davallada en les ordres de protecció a Catalunya. Als Jutjats de violència vers les dones s'atorguen només un 34% de les sol·licitades, mentre que a altres comunitats autònomes el percentatge supera el 80%.

A casa nostra doncs, dues de cada tres dones que ho demanen queden desprotegides, segons dades del Observatorio Estatal contra la Violencia de Género. Es parla molt de les dones que no denuncien, i fins i tot se les culpabilitza en tertúlies i mitjans de comunicació per no haver-ho fet, però no s'expliquen les dificultats que comporta: dades com les anteriors desanimen a confiar en la justícia i a donar el pas. Així, les dones que denuncien acaben patint al mateix temps la violència del maltractador i la de l'Estat, que no respon quan ho demanen.

Amb l'excusa de les retallades derivades de la crisi econòmica també s'han eliminat els programes de formació específica i especialitzada en violència de gènere per als cossos de seguretat (mossos d'esquadra), professionals de l'àmbit jurídic i serveis socials, amb la qual cosa s'està posant en perill la correcta atenció a les dones víctimes de violència masclista.

Custòdia compartida: menors en mans dels agressors

La custòdia compartida amb pares maltractadors pot tenir conseqüències fatals, com el cas de l'assassinat a mans del seu pare de la nena de sis anys a Màlaga el mes d'abril d'enguany.

El fet d'haver de mantenir obligatòriament el vincle amb l'home agressor per gestionar els règims de visites permet que aquest continuï exercint violència contra les dones a través de les criatures. En molts casos s'exposa als infants a un risc d'agressió, física o psicològica, que té conseqüències greus tant en les criatures com en les dones. En alguna ocasió, fins i tot la mort.

La violència de gènere i el jovent

El cas de la noia de 14 anys assassinada a Tàrrega pel seu nòvio és alarmant: els patrons de parella abusius i de maltracte es reprodueixen de manera preocupant en el jovent, i una quantitat molt elevada de noies estan patint violència de gènere en l'àmbit de la parella. El cost social d'aquesta violència és enorme: aquestes noies, que encara no tenen consolidada la seva identitat, no podran construir de manera normalitzada una trajectòria de vida sana i respectuosa envers elles mateixes i, si aconsegueixen sobreviure, patiran seqüeles psicològiques irreversibles.

Només una aposta ferma per l'educació en igualtat, la visibilització i conscienciació dels elements que fan possible casos així i una condemna social i de l'entorn rotunda i taxativa podran fomentar unes relacions sanes i respectuoses. El context de crisi no pot justificar que no es realitzi una sensibilització en temes com aquest en els àmbits institucionalitzats de l'educació: tan les persones professionals com l'alumnat han de rebre una formació específica per reconèixer la violència des dels seus inicis i saber reaccionar cap a ella. Les noies han d'estar suficientment apoderades per negar-se a continuar relacions abusives i tenir la capacitat de tallar-les, i l'entorn ha de saber com reaccionar per ser el suport indispensable per aquestes noies.

El Fòrum, espai d'acció i reflexió

Durant els dies 21, 22 i 23 de novembre l'Espai Francesca Bonnemaison de Barcelona acollirà unes 1500 persones per participar en tallers i taules rodones sobre aquestes situacions i les mesures de prevenció de violències de gènere.

Divendres 22, al voltant de 670 joves de deu instituts diferents de l'àrea de Barcelona participaran en una trentena de tallers simultanis que tractaran diferents temes: des de l'amor romàntic fins la representació de la violència de gènere o l'autoestima amb tècniques molt diverses que engloben el role playing , l'art-teràpia i altres dinàmiques participatives que permetran al jovent exposar els seus dubtes, participar activament i conscienciar-se sobre aquest tema.

Programa complet dels tres dies del Fòrum

Més indicacions per a periodistes a la nota de premsa.