Inici‎ > ‎Notícies Dona‎ > ‎

L’erradicació de la discriminació trans també és un combat sindical

31 de març 2021, 10:10 publicada per Seccions Sindicals ICS CCOO
El dia 31 de Març és el Dia de la Visibilitat Trans, una data assenyalada per plantejar que hem de seguir treballant per eixamplar les reivindicacions feministes i la lluita contra l’LGTBI-fòbia, un combat que s’ha de fer també des del sindicat.

La nostra lluita és la igualtat L’erradicació de la discriminació trans també és un combat sindical efectiva i real, la millora real de les condicions de vida i de treball, que han de garantir autonomia i llibertat a les persones, i la integració de la transversalitat de gènere/sexe a la nostra acció sindical quotidiana. La nostra lluita incansable és contra les desigualtats creixents, com també ho és la denúncia per erradicar la feminització de la pobresa i les violències masclistes.
El sindicat també parteix d’una perspectiva interseccional davant les opressions que ens afecten en el dia a dia. Una d’aquestes, i destacada, és la transfòbia.
Més enllà de les intenses polèmiques sorgides sobre la qüestió, és indiscutible que les persones trans pateixen una forta discriminació i viuen en una desigualtat constant. En efecte, pel sol fet de ser trans, es veuen afectades per un sistema d’estratificació que els impedeix gaudir dels recursos a què sol poder accedir la majoria. L’elevadíssima taxa d’atur que pateixen, que se situa al voltant del 85 % a Espanya, està causada per la dificultat d’accedir al mercat de treball o a l’habitatge, i les obliga a fer feines en l’economia submergida, la qual cosa les deixa fora del sistema i sense cap cobertura dels sistemes de protecció social.

La discriminació i la desigualtat que pateixen també es reflecteix en l’elevada taxa de suïcidis, de l’ordre del 40 %, davant de l’1,6 % general. Hem de seguir estant, doncs, en el combat contra qualsevol discriminació, assetjament i rebuig directe o indirecte en l’àmbit social i laboral per tal que no es menystinguin els drets de les persones i acollir la reivindicació trans com una lluita pròpia.

CCOO, en definitiva, ha de seguir lluitant per garantir les condicions materials i laborals de les persones treballadores, entenent que parlem d’executar una defensa aferrissada dels drets humans i que ho hem de fer a través del treball unitari en el si del moviment feminista, el col·lectiu LGTBI+, la negociació col·lectiva o la formació sindical, en tant que espais i eines de treball quotidià per ser dimensionades en el futur immediat.

Pol Mena Gironès.  Àmbit LGBTI de CCOO de Catalunya