Inici‎ > ‎Salut Laboral‎ > ‎

Dia Internacional de l'acció per la salut en les dones

28 de maig 2021, 8:32 publicada per Seccions Sindicals ICS CCOO

Els riscos laborals amb perspectiva de gènere.

Avui 28 de maig, es celebra el dia Internacional de l’acció per la salut en les dones, amb l'objectiu de denunciar i fer front a diverses malalties que pateixen les dones a tot el món.

Actualment, hi ha un gran nombre de tasques que obliguen a les dones que treballen a romandre assegudes durant moltes hores exercint les seves funcions davant de l'ordinador, o per contra, exigeixen romandre durant gran part de la jornada dempeus, de manera estàtica, o aixecant pesos; això provoca lesions al sistema muscular i esquelètic, que, si coneixem els riscos prèviament, podem evitar i/o disminuir les seves conseqüències.

Les lesions musculars i esquelètiques son un dels problemes que amb més freqüència pateixen les dones. Les més comuns són les tendinitis, les bursitis i l'osteoporosi, però tampoc ens hem d’oblidar dels riscos psicosocials.

Les causes de perquè d’aquesta major incidència en les dones estan relacionades amb:
Diferències biològiques: Grandària de la persona i força. Embaràs, el creixement de l'abdomen i la inflamació de cames, fa que s'hagin d'adoptar postures incòmodes en l'entorn laboral.
Condicions laborals : Contracte a temps parcial. El mateix treball, en menor jornada laboral. Ocupar el mateix lloc laboral durant més temps per tant incrementa el temps
d'exposició al risc.
Responsabilitats familiars: Doble càrrega de treball. En les dones recau la major part de les tasques domèstiques, això les obliga a tenir una doble presència, risc a patir estrès i fatiga.
Factors físics: manipulació manual de càrregues, postures forçades, sobreesforços, flexió o torsió de la columna de manera freqüent i incorrecta, sedentarisme, càrrega de treball, sobrepès.
Factors psicosocials: Insatisfacció laboral, estrès, sobrecàrrega laboral, doble presència.

La millor manera de reduir-los és mitjançant l'adaptació del lloc de treball a les característiques de la persona treballadora. És primordial realitzar l’avaluació de riscos dels
diferents llocs de treball i aplicar les modificacions ergonòmiques corresponents amb perspectiva de gènere. Exercir el treball dins d'un àmbit ergonòmic correcte i en unes bones condicions laborals, influirà de manera positiva sobre la salut de la persona treballadora.

La feina és un dret; la salut, també. Per això és important l'adaptació del lloc de treball a les dones.

Ċ
Seccions Sindicals ICS CCOO,